Fiat Stilo

28. října 2006 v 13:56 |  Fiat
Trvalo dlouho než se v Evropě ukázaly první SUV, které by neměly alespoň jednoduchý pohon všech kol. Přitom všichni víme, jak často se extrémní schopnosti opravdového off-roadu v praxi využívají. Pro naprostou většinu dnešních majitelů terénních automobilů je důležitý pocit bezpečí a vzhled, který je odlišuje od ostatní automobilové populace. A právě to jsou atributy, které ctí fiatův nepravý off-road.
Fiat Stilo patří k nejstarším modelům v nabídce automobilky a s letitým stylingem mnoho nezmůžou ani četné facelifty, kterými tento model v posledních letech prošel. Dobrý základ s překvapivě širokým využitím palubní elektroniky je spolu s optimálním mixem motorů právem považován za důležitý model evropské nižší střední třídy. Jeho odbytová křivka však nezadržitelně padá s blížícím se termínem příchodu nové generace.
V takové fázi života výrobku nezbývá obvykle nic jiného než se pokusit s minimálními náklady prodloužit život stávajícího modelu, bojovat s konkurencí diverzifikovanou nabídkou a přitom ještě útočit cenou. Fiat vedle pravidelné modelové péče přispěchal před dvěma lety se studií vozu zdánlivě náležejícího do segmentu SUV. Na českém trhu se Uproad začal prodávat od loňského léta.
Vizáž téměř jako off-road
Obal prodává a v případě Stila Uproad je tím největším překvapením. Důvěrně známé Stilo Multiwagon díky aplikaci plastové sady a exkluzivní zlaté metalízy prokouklo a přestože Multiwagon jezdí po světě již od roku 2002, budil pozornost kdekoliv jsme s ním zastavili.
Jízda se Stilem Uproad zůstává navzdory novému vzhledu stejná. Pohodlné kombi má vhodně nastavené odpružení, které umožňuje přepravit bezpečně zatížení o hmotnosti až 510 kg. Chování automobilu je dobře čitelné jak při jízdě s prázdným vozem tak s plným zatížením. Řízení dává řidiči optimální zpětnou vazbu o situaci pod koly a pro slabší řidičky je připraven posilovač s režimem City, při němž je otáčení volantem při parkovacích manévrech hračkou vskutku pro každého. Pánové, kteří se budou za volantem dobrodružného Stila cítit jaksi "mocnější", městský režim posilovače zřejmě nikdy nepoužijí, vzhledem k tomu, že i při standardním programu je otáčení volantem poměrně snadné.
Palubní pohodlí vychází především z dobrých vlastností běžného Multiwagonu. Cestující vpředu i vzadu mají dostatek místa ve všech hlavních směrech a lze říci, že v této disciplíně není Fiat ani přes svůj věk pozadu.
Zmínit musíme výborně přístupný zavazadlový prostor, který má velmi nízko položenou nákladovou hranu (550 mm nad zemí u nezatíženého vozu), rozměrné víko i nadprůměrný objem. Ten je navíc tvořen ukázkově pravidelným tvarem, který pojme mezi podběhy předmět široký až 1110 mm (!). Výška pod kryt měří 550 mm a délky u dna a krytu 1000 resp. 750 mm. Sklopením zadní se dadel (nejprve sedák vpřed a poté opěradla) vzniká zcela rovná plocha pro náklad, jejíž délka činí 1,7 m. Od hrany čelního skla ke konci zavazadlového prostoru jsme naměřili 3,1 m. Většinu tohoto rozměru lze také reálně využít díky možnosti sklápět sedadlo spolujezdce vpředu. K několika málo odlišnostem patří například zvláštní vzor potahové látky sedadel.
Objemný, úsporný a hlučný
Pohon expedičního Multiwagonu Uproad byl zajišťován známým turbodieselem 1,9 JTD (88 kW). Slabší dvouventilová verze známého agregátu 1910 cm3 je pochopitelně vybavena vstřikováním common-rail, které Fiat před lety jako jeden z prvních výrobců nabízel. Dnes již ale špičkové diesely této objemové kategorie umí více. Nejde přitom ani tak o výkon nebo točivý moment, který nám po dobu testu prakticky nikdy nescházel, jako spíše o klidnější chod. Extrémně je stav patrný po studeném startu, ale i i během jízdy se zahřátým motorem byl zvuk vznětového čtyřválce pronikavý. Vzpomínali jsme při našich jízdách na čerstvou zkušenost s článek Kia Rio 1.5 CRDi vs. Hyundai Accent 1.5 CRDi - Dva kabáty, jedno srdce" href="/?article=1373" target=_blankvelmi tichým dieselem korejského původu. Hluk italského motoru byl teprve při dálničních jízdách potlačen okolním aerodynamickým svistem, takže subjektivně nejhorší zvukové vlastnosti lze pocítit při jízdě po městě a častém stání na křižovatkách, kde si dosytosti užijete volnoběžného "nýtování".
K silným stránkám motoru patří příznivá spotřeba paliva. Během našeho testu se na 1500 kilometrech ustálila na 6 litrech na 100 km jízdy. Většina trasy přitom vedla mimo město se 70% zatížením. Při snaze o úspornou jízdu mimo město lze docílit asi obrázek pětilitrového odběru, ve městě se údaj palubního počítače zřejmě přehoupne přes 7 litrů a mezi 6 až 7 litry spálené můžete počítat při opravdu ostré jízdě po německé dálnici.
I když na vybraných trzích je Stilo Uproad k dostání i se silnějším dieselem 1.9 16V JTD Multijet (110 kW), český zákazník se musí spokojit se slabší verzí 1.9 8V JTD Multijet (88 kW).
Uproad za 545.000,- Kč
Fiat naordinoval Stilu před několika týdny ještě jeden facelift, takže automobil na našich fotografiích si vlastně dnes již jako nový nepořídíte. Na druhou stranu změny na masce a i v interiéru jsou spíše decentní a nic zásadního se na tomto Fiatu nemění. Uproad je vítaným zpestřením nabídky rodinných kombi. Není to ale offroad! Ani automobilka sama to netrvdí.
Přistoupíte-li k němu jako ke způsobu jak se odlišit, splní vaše očekávání. Navíc to nebude ani příliš drahé! Racionálně uvažující zájemce o Multiwagon s tímto dieselem zřejmě sáhne po výbavě Family (520.000,- Kč), jenže Uproad, který je vybaven podobně (schází mu parkovací senzor za 8.000,- Kč a naopak přebývají zde standardní boční airbagy za 9.000,- Kč), příjde na 545.000,- Kč.
25 tisíc korun, to je podle nás dobrá cena za individualitu, za kterou u konkurenčních vozů podobného vzezření často platíte mnohonásobně více.
Související články
První cena vozu
386.000,-Kč (1.4 16V Active)
První cena vozu s testovanou motorizací
496.000,-Kč (1.9 Multijet, Active)
Základní cena testovaného vozu
545.000,-Kč (1.9 Multijet, Uproad)
Cena testovaného vozu vč. příplatků
584.500,-Kč (2.0 MZR-CD, Active7)
Plusy:
originální vnější design
odpovídající cena
nízká spotřeba paliva
prostorný interiér
velký a dobře přístupný zavazadlový prostor
Minusy
hlučný motor při volnoběžných a nízkých otáčkách
kvalita některých použitých materiálů v interiéru, nedokonalé zpracování
nízko umístěný displej a ovládací prvky klimatizace
nemožnost zvolit jiný motor, jinou barvu karoserie
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 patamanama patamanama | 29. června 2007 v 13:46 | Reagovat

mdfsgaofldsvba

2 patamanama patamanama | 29. června 2007 v 13:46 | Reagovat

stilo je moc pekny auto

3 ja ja | 5. února 2008 v 20:24 | Reagovat

hodne dobry hodne dobry taky ho mam domadost dobry!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama