Jaguar XJ

27. října 2006 v 11:43 |  Jaguar
Bezpečnost:
Bezpečnější prostředí
Konstrukční řešení modelu XJ s hliníkovou karosérií splňuje i ty nejpřísnější bezpečnostní normy. Mezi ochranné prvky patří např. opěradla pohlcující nárazovou energii, jež zabraňují poranění krční páteře v případě nárazu zezadu, předpínače pásů, systém ochrany cestujících při boční kolizi, vysoko umístěná brzdová světla a úchyty dětských sedaček typu Isofix.
Tuhá hliníková karosérie
Lehká a tuhá hliníková karosérie generuje při kolizi méně kinetické energie. Proto je množství energie, které musí vůz v případě havárie pohltit, mnohem menší, než kdyby byla karosérie ocelová. Struktura vozu zaručuje postupnou deformaci přední i zadní části a maximální integritu kabiny cestujících. K mimořádně nízké hmotnosti, tuhosti a pevnosti v tahu modelu XJ přispívají také příčný nosník a rámy sedadel z magnézia.
Adaptibilní zadržovací systém (A.R.T.S.)
Firma Jaguar byla prvním výrobcem, jenž vybavil své vozy ultrazvukovým čidlem obsazení sedadel. Nyní všechny modely XJ standardně obsahují adaptibilní zadržovací systém. Ten během pouhé pětiny času potřebného k mrknutí oka vyhodnotí vážnost nárazu a aktivuje příslušné bezpečnostní systémy zaručující optimální ochranu osob. Používá k tomu několik čidel, jež dokáží určit velikost, hmotnost a pozici osob na předních sedadlech, polohu volantu a použití bezpečnostních pásů. Systém A.R.T.S. zaručuje správné použití airbagů a předpínačů pásů, čímž minimalizuje nebezpečí zranění těmito ochrannými pomůckami.
Boční a okenní airbagy
Nový bezpečnostní systém zahrnující okenní airbagy zaručuje optimální ochranu hlav všech cestujících v případě boční kolize. K úplnému rozvinutí airbagů dochází za méně než 30 milisekund po nárazu. Zároveň se aktivují také boční airbagy umístěné v bocích opěradel předních sedadel. Jejich úkolem je zabránit poranění hrudního koše řidiče a spolujezdce.
Ochrana proti poranění krční páteře
Protože sedadla modelu XJ dokáží pohltit obrovské množství energie, značně snižují riziko poranění krční páteře při nárazu zezadu. V takovém případě totiž nejsou cestující na předních sedadlech tlačeni do tvrdých nepohyblivých opěradel, ale namísto toho se opěradlo posouvá směrem dozadu (nejprve ve vzpřímené poloze, později se lehce sklopí). Tento zákluz částečně pohlcuje energii nárazu a částečně snižuje relativní akceleraci.
DSC - kontrola dynamické stability
Poslední generace systému kontroly dynamické stability (součást standardní výbavy všech verzí modelu XJ) představuje významný pokrok v oblasti bezpečnosti provozu. Jeho úkolem je sledovat případnou přetáčivost a nedotáčivost vozu či nedostatečnou přilnavost kteréhokoli kola a odpovídajícím způsobem modifikovat výkon motoru a brzd.
Podpora brždění v mimořádných situacích
Úkolem této funkce je zvyšovat účinnost čtyřcestného protiblokovacího systému kotoučových brzd, jenž tvoří součást standardní výbavy všech verzí modelu XJ. V případě krizové situace dokáže totiž vyhodnotit, zda řidič dostatečně sešlápl brzdový pedál. Pokud tomu tak není, automaticky zvýší tlak v brzdovém okruhu. Výsledkem je až o několik metrů kratší brzdná dráha vozu.
Osobní bezpečnost
Jaguar XJ je chráněn nejmodernějším zabezpečovacím zařízením s dálkovým ovladačem centrálního zamykání (s funkcí dvoufázového odemykání), blokováním, ultrazvukovým čidlem rozbití skla, imobilizérem (certifikát Thatcham 1) a pasivní sirénou se záložní baterií. Z bezpečnostních důvodů se v okamžiku rozjezdu automaticky uzamknou všechny dveře a zavazadlový prostor. Dálkový ovladač garážových vrat je součástí standardní výbavy verze Super V8 (za příplatek je možné jej namontovat také do většiny ostatních specifikací).
Motory:
Divokost i uhlazenost
Jaguar XJ s hliníkovou karosérií kompletně redefinuje klasické pojetí luxusního vozu s mimořádným výkonem. Nabízí totiž nejen dravost, ale také vytříbené chování. Nejvýkonnější verze s novým přeplňovaným osmiválcem o obsahu 4,2 litru a 6-stupňovou automatickou převodovkou má výkon 400 koní. Dalšími motory v nabídce jsou další dva osmiválce (o obsahu 4,2 a 3,5 litru), které nikterak nezaostávají za svým silnějším sourozencem a zaručují plné pohodlí i při svižné jízdě po dálnici a dostatečnou akceleraci při předjíždění, a mimořádně lehký agregát o obsahu 3 litry, jenž se vyznačuje vysokou kroutivou sílou a skvělým výkonem.
Všechny uvedené pohonné jednotky obsahují celou řadu hliníkových dílů, jejichž použití má pozitivní vliv na výkon a spotřebu pohonných hmot. Spolu s karosérií ze stejného materiálu pak výrazně přispívají k vynikajícímu poměru mezi hmotností a výkonem. Samonastavovací vzduchové odpružení automaticky snižuje světlou výšku vozu při vysokých rychlostech, a tím zlepšuje aerodynamické vlastnosti. Elektronická čidla pak vyrovnávají vůz za všech provozních podmínek.
Šestiválec o obsahu 3 litry
Nejslabší agregát pohánějící modely XJ V6 má obsah 3 litry a standardně se kombinuje se 6-stupňovým automatem nesoucím označení ZF. Vyznačuje se velmi uhlazenými a dynamickými provozními vlastnostmi. Zrychluje z 0 na 60 mil za 7,8 vteřiny a poskytuje vysokou kroutící sílu i při nízkých otáčkách motoru. Zároveň vyžaduje relativně nízké provozní náklady.
Osmiválec o obsahu 3,5 litru
Nový osmiválec o obsahu 3,5 litru má výkon 262 koní (čímž se řadí k absolutní špičce ve své kategorii) a zrychluje z 0 na 60 mil za 7,3 vteřiny. Díky vysoké hodnotě kroutivého momentu v celé škále otáček skvěle zvládá svižnou jízdu po dálnici i předjížděcí manévry. V rámci své třídy se také vyznačuje velmi příznivou spotřebou pohonných hmot a nízkou hladinou emisí. Pro mnoho zákazníků představuje tento agregát ideální poměr mezi výkonem a provozními náklady.
Osmiválec o obsahu 4,2 litru
Jedná se o nepřeplňovanou verzi osmiválce o obsahu 4,2 litru s 32 ventily a 4 vačkovými hřídeli. Maximální výkon činí 300 koní, zrychlení z 0 na 60 mil v hodině trvá pouze 6,3 sekundy. Většina kroutící síly je k dispozici v nízkých a středních otáčkách, takže specifikace vybavené tímto agregátem jsou přímo stvořené ke svižné jízdě po dálnici i razantnímu předjíždění.
Přeplňovaný osmiválec o obsahu 4,2 litru
Díky systému přeplňování (tj. ochlazení a stlačení nasávaného vzduchu zvyšujícímu kroutivou sílu a výkon) nabízí tento agregát maximální výkon 400 koní a mimořádnou akceleraci. Modely XJR a Super V8 proto dokáží zrychlit z 0 na 60 vteřin za neuvěřitelných 5 sekund. Jedná se o nejsilnější pohonnou jednotku ve výrobním programu automobilky Jaguar. Více než 80% masivní kroutící síly je k dispozici již od 2 000 otáček za minutu. Vzhledem k této vlastnosti a nízké hmotnosti hliníkové karosérie má vůz příznivější spotřebu paliva a vypouští méně škodlivin do ovzduší.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama